Eindelijk is het dan lekker weer om uitgebreid te gaan zonnen. Maar je weet ook dat het goed is om je huid te beschermen en gebruikt liever geen algemene zon beschermende lotions of sunblockers. "Er zit zoveel troep in dat jij je daar niet mee wil insmeren." Wat kun je dan wel gebruiken?

In deze blogpost schrijf ik over kruiden die huid helpen te beschermen en verzorgen op een natuurlijke manier.

"Stay close to people who feel like sunlight."

Kruiden vóór en ná het zonnen

Er bestaan verschillende kruiden en oliën die de huid helpen verzorgen NA verbranding door de zon, maar wat helpt er eigenlijk voordat je de zon in gaat? Er zijn meerdere oliën waarvan wordt geschreven dat ze een beschermingsfactor hebben. Ik heb een keuze gemaakt uit de meest bekende oliën. De hier na genoemde oliën kun je vinden in de reformzaak of natuurvoedingswinkel of soms gewoon in de supermarkt.

Misschien hou je niet van zonnebaden, maar wanneer je een middag in de zon gaat wandelen of bewegen raad ik je van harte aan ook je huid in te smeren en te verzorgen..
Helemaal uit de zon blijven hoeft ook weer niet. Want de goede eigenschap van zonlicht is dat het de aanmaak van vitamine D stimuleert. Dit zorgt voor gezonde botten.

zon kruiden

TIP 1: verzorg je huid vóór je de zon in gaat

Tot dusver vond ik een aantal oliën die een natuurlijke bescherming bieden tegen de zon.
Sommige helpen de huid te bruinen. En misschien is een gezonde, langzaam opgebouwde bruine huid wel de beste natuurlijke bescherming. Een natuurlijke beschermingsfactor is wat je zoekt. Wil je echt een Sun block gebruiken? Dan kom je uit op een zonnebrandcrème die een wit laagje achterlaat op je huid. Een Sun block zou ik aanraden voor een licht huidtype die snel verbrandt. Zie punt 4.

TIP 2: Als je het niet kunt eten, smeer het dan ook niet op je huid

Ik ben een grote voorstander van het principe “Als je een crème of olie niet kunt eten, smeer het dan ook niet op je huid”. Alles wat je op je huid smeert wordt opgenomen en komt in je bloedbaan terecht. Jouw bloed voorziet elke cel in jouw lichaam van voedingsstoffen en zuurstof. Je huid verzorgen kan ook op een natuurlijke manier.

TIP 3: Natuurlijke olieën op een rij

  • Amandelolie (factor 5)
    Amandelolie is een goede basisolie om te mengen met een andere olie. Deze olie is heel geschikt voor een gevoelige huid en ook een babyhuidje.

  • Avocado olie (factor 15)
    Avocado-olie heeft een hele lichte beschermingsfactor. Het vertraagt de pigmentverkleuring van de huid.

  • Frambozenzaadolie (factor 30) 
    Deze olie is geschikt om te mengen met een basisolie. Puur kan het ook worden gebruikt, maar dan is het best kostbaar. Frambozenzaadolie wordt gebruikt voor en na het zonnen, vertraagd veroudering van de huid en helpt bij verbranding en roodheid.

  • Hazelnootolie (factor 3)
    Hazelnoot olie bezit een natuurlijke beschermingsfactor van 3 tot 4. De olie heeft als eigenschap dat het de tint vasthoudt. Mengen met een andere olie wordt aangeraden omdat pure Hazelnoot olie vrij kostbaar is.
  • Jojoba olie (factor 4)
    Jojoba olie wordt snel op genomen door de huid en is geschikt voor alle huidtypes.
    Feitelijk is het een plantaardige was die in de koelkast stolt en daarbuiten weer vloeibaar wordt. Jojoba olie is licht verkoelend en heeft een lichte beschermingsfactor tegen de zon. Het zorgt er voor dat de bruine kleur langer blijft zitten. Bij zonnebrand ondersteunt Jojoba het genezingsproces. Het hydraterend, geneest en kalmeert.

  • Kokosolie (factor 8) 
    Kokosolie wordt langzaam opgenomen door de huid en is geschikt voor een normale tot droge huid. Let wel, het blokt de zon niet.
    Gebruik een natuurlijke koudgeperste kokosvet/ kokosolie. Bij kamer temperatuur heeft dit een vaste witte vorm. Producten die sterk naar kokos ruiken bevatten vaak synthetische geurstoffen. Kokosvet wordt vloeibaar (olie) wanneer het boven de 23 -27 graden komt. Kokosolie is heel goed te mengen met andere oliën. Het bezit bruinende kwaliteiten.

  • Macadamia olie (factor 6)
    Macadamiaolie wordt gebruikt in producten die de oudere huid beschermen tegen de zon.

  • Olijfolie (factor 8)
    Olijfolie versneld het bruinen. Wees voorzichtig met deze olie bij een bleke gevoelige huid.

  • Sesamolie (factor 3)
    Sesamolie wordt snel opgenomen en heel geschikt voor een wat vettige huid. Het heeft een huidherstellende werking en bevat een zonnebeschermingsfactor van 3-4.
  • Sojaolie (factor 10)
    Deze olie trekt snel in vertraagd de veroudering van de huid.

  • Tarwekiemolie (factor 20)
    Vertraagd het ouder worden van de huid en goed te mengen met andere olieën.

  • Wortelzaadolie (factor 40)
    Deze olie is bedoeld om te mengen met een andere olie. Het zorgt voor een mooie bruine tint en verzorgt een droge oudere huid.

TIP 4: Natuurlijke zonnebrandcrème

Vind je het toch fijn om een kant en klaar product te kopen? Of heb je zo'n lichte huid dat je een sunblocker wilt gebruiken? Dan kun je bij reformzaken en natuurvoedingswinkels terecht voor zonnebrandcrèmes op natuurlijke basis, waarbij meer over een holistische gezondheid is nagedacht.

TIP 5: Blijf uit de zon rond het middaguur

Misschien schrijf ik hier nu iets wat je al lang wist. Graag herhaal ik het nog een keer: Zoek de schaduw rond het middaguur… De kans om te verbranden in de zon is rond deze tijd het grootst omdat de zon op zijn hoogste punt staat. En wist je dat je in de schaduw ook bruin kunt worden?

TIP 6: Draag beschermende kleding

Niet alle kleding beschermd tegen UV stralen. Ik geloof wel dat kleding helpt beschermen tegen verbranden. Vooral wanneer je een huid hebt die gevoelig is voor de zon. In dit geval vind ik het zinvol na te denken over kleding. Test hoeveel een stof beschermd door het tegen het licht te houden. Hoe meer licht een kledingstuk doorlaat, hoe minder het beschermd tegen de zon. Smeer je huid ook onder je kleding in met een olie of zonnebrandcrème.

TIP 7: Verwen jezelf met een mooie zonnehoed

Een hoed met een rand van minstens 7 cm heeft pas echt effect om je gezicht (en nek) te beschermen tegen de zon….

TIP 8: Controleer je huid regelmatig op veranderingen!

Check je vlekje met de ABCDE regel (nationaal huidfonds)
- A staat voor asymmetrie. Symmetrie is een teken van goedaardigheid, asymmetrie zou mogelijk kunnen wijzen op een afwijking.
- B staat voor border ofwel een grillige of onregelmatige rand. Indien de rand onregelmatig of grillig is kan dit wijzen op een afwijking.
- C staat voor colour ofwel verschillende kleuren. Twee of meer verschillende kleuren binnen één vlek kan wijzen op een afwijking.
- D staat voor diameter groter dan 6 mm. Moedervlekken tot 6 mm zijn meestal onschuldig, een moedervlek groter dan 6 mm in doorsnee is een reden om op te letten. Een moedervlek die alleen groter is geworden en niet onder A, B, of C zijn genoemd zijn meestal onschuldig.
- E staat voor Evolutie ofwel verandering. Als er verandering optreedt in de (moeder)vlek dan is het altijd raadzaam om je huisarts te raadplegen om uit te sluiten of er sprake is van een melanoom.

Indien je je zorgen maakt raad ik je aan om naar de huisarts te gaan, die kan je doorverwijzen naar een dermatoloog om je (moeder)vlekjes verder te laten onderzoeken.

TIP 9: Kruiden voor NA het zonnen

  • Aloë barbadensis, beter bekend als Aloë Vera, helpt bij lichte verbranding van de huid zoals zonnebrand. Verkoelt, voegt vitaminen en mineralen toe en is ontstekingsremmend. Te koop in crèmes of gel. 
  • Abrikozenpitolie is verzachtend bij zonnebrand.
  • Amandelolie werkt verzachtend bij zonnebrand.
  • Goudsbloemolie verzorgd de huid bij brandwonden en zonnebrand. 
  • Kleefkruid verkoelt de huid bij zonnebrand. 
  • Olijfolie in combinatie met Jojobaolie en Tarwekiemolie verzacht de huid verbrandingen door de zon.
  • Sint-Janskruid olie werkt verzachtend bij zonnebrand in combinatie met enkele druppels Lavendel-etherische-olie. Let op! Ga er niet mee in de zon zitten. Sint-janskruid maakt namelijk lichtgevoelig waardoor je snel verbrandt.
  • Toverhazelaar zalf is verzachtend bij zonnebrand.

Doe mee met een workshop of boek een wandeling

ZIEN – HOREN – VOELEN – RUIKEN – PROEVEN – BELEVEN – DOEN – LEREN

Buiten zijn en genieten van de natuur in elk seizoen, het hele jaar door. Kijken met andere ogen en opnieuw leren ervaren wat de natuur voor jou als boodschap heeft. 

Elke activiteit en elke studie bij Natuurwijze heeft zijn eigen specifieke manier om het zelfvoorzienend vermogen te prikkelen en is gericht op het overdragen van professionele kennis van kruiden en geneeskrachtige planten.

 

Kruidenwandeling Natuurwijze

Kruiden wandeling
in je eigen omgeving
€100,- per groep

Baat het niet dan kan het wel degelijk schaden!

Wanneer je zelf aan de slag gaat met kruiden zie je soms de bomen door het bos niet meer; welke kruiden kunnen samen en welke niet? En zijn combinaties schadelijk om te gebruiken? En zijn er bijwerkingen te verwachten in gebruik met medicijnen? Het antwoord is "JA". Baat het niet dan kan het wel degelijk schaden!

Daarom verdient jouw gezondheid professionele en natuurlijke aandacht. Want stel je eens voor wat het je oplevert om precies te weten waar jouw gezondheidsklacht vandaan komt en wat je er aan kunt doen om het de volgende keer te voorkomen? Of hoe het is als je door professioneel advies ook echt van je klacht geneest?
Bij Fytotherapie consulten van Natuurwijze ontvang je persoonlijk kruidenadvies wat is afgestemd op jouw manier van leven, zodat je mag  helen op natuurlijke wijze. 

Delen
Share