De zon in? – 9 kruiden tips om je huid te verzorgen op een natuurlijke manier

Eindelijk is het dan lekker weer om uitgebreid te gaan zonnen. Maar je weet ook dat het goed is om je huid te verzorgen en gebruikt liever geen algemene zon beschermende lotions of sunblockers. Want je wilt weten wat je er op smeert. Wat kun je dan wel gebruiken?
In deze blogpost schrijf ik over kruiden die huid kunnen beschermen en verzorgen op een natuurlijke manier. Het vervangt geen medisch advies!

Disclaimer: De linkjes die je in deze blogpost vindt zijn bedoeld om je een indruk te geven welke producten worden bedoeld. Lees ze als advertentielinks.

Er bestaan verschillende kruiden en oliën die de huid helpen verzorgen NA verbranding door de zon, maar wat helpt er eigenlijk voordat je de zon in gaat? Er zijn meerdere oliën waarvan wordt geschreven dat ze een beschermingsfactor hebben. Ik heb een keuze gemaakt uit de meest bekende oliën die je huid kunnen helpen verzorgen. De hier na genoemde oliën kun je vinden in de reformzaak of natuurvoedingswinkel of soms gewoon in de supermarkt. Bestel je liever online? Dan vind je bij de producten een linkje.

Misschien hou je niet van zonnebaden, maar wanneer je een middag in de zon gaat wandelen of bewegen raad ik je van harte aan ook je huid in te smeren en te verzorgen..
Helemaal uit de zon blijven hoeft ook weer niet. Want de goede eigenschap van zonlicht is dat het de aanmaak van vitamine D stimuleert. Dit zorgt o.a. voor gezonde botten.

TIP 1: verzorg je huid vóór je de zon in gaat

Tot dusver vond ik een aantal oliën die worden gebruikt om je huid mee in te smeren. En misschien is een gezonde, langzaam opgebouwde bruine huid wel de beste natuurlijke bescherming. Wil je echt een Sun block gebruiken? Dan kom je uit op een zonnebrandcrème die een wit laagje achterlaat op je huid. Een Sun block is een advies voor een licht huidtype die snel verbrandt. Zie punt 4.

TIP 2: Als je het niet kunt eten, smeer het dan ook niet op je huid

Ik ben een grote voorstander van het principe “Als je een crème of olie niet kunt eten, smeer het dan ook niet op je huid”. Alles wat je op je huid smeert wordt opgenomen en komt in je bloedbaan terecht. Jouw bloed voorziet elke cel in jouw lichaam van voedingsstoffen en zuurstof. Je huid verzorgen kan ook op een natuurlijke manier.
Aan de andere kant komen er wel steeds betere en meer verantwoorde producten op de markt. Minder troep, meer natuurlijk. Wanneer je een kant en klaar product koopt dien je rekening te houden met het feit dat er altijd stoffen zijn toegevoegd die de houdbaarheid van het product beïnvloeden. Ze remmen bacterie en schimmelgroei.
Een zelfgemaakt product (wat je in principe moet kunnen eten) is minder lang houdbaar. Soms maximaal 2 weken, mits gekoeld. Dus aan jou de keuze of je gaat voor “totaly self made en edible” of “handig en lang houdbaar”.

TIP 3: Natuurlijke olieën op een rij

De onderstaande oliën zijn een resultaat van verschillende kruidenboeken en artikelen. LET OP! Door langdurig zonnen kan je huid nog steeds verbranden. De onderstaande oliën zijn geschikt om je huid te verzorgen.

  • Amandelolie (klik)
    Amandelolie is een goede basisolie om te mengen met een andere olie. Deze olie is heel geschikt voor een gevoelige huid.
  • Avocado olie (klik)
    Avocado-olie heeft een hele lichte beschermingsfactor. Het heeft invloed op de pigmentverkleuring van de huid.
  • Frambozenzaad olie (klik)
    Deze olie is geschikt om te mengen met een basisolie. Puur kan het ook worden gebruikt, maar dan is het best kostbaar. Frambozenzaadolie wordt gebruikt voor en na het zonnen, het heeft vertragende eigenschappen bij veroudering van de huid en ondersteunt bij verbranding en roodheid.
  • Hazelnoot olie (klik)
    Hazelnoot olie heeft als eigenschap dat het de tint vasthoudt. Mengen met een andere olie wordt aangeraden omdat pure Hazelnoot olie vrij kostbaar is.
  • Jojoba olie (klik)
    Jojoba olie wordt snel op genomen door de huid en is geschikt voor alle huidtypes.
    Feitelijk is het een plantaardige was die in de koelkast stolt en daarbuiten weer vloeibaar wordt. Jojoba olie is licht verkoelend en heeft een lichte beschermingsfactor tegen de zon. Bij zonnebrand ondersteunt Jojoba het genezingsproces.
  • Kokosolie
    Amanprana Kokosolie (klik)
    Royal green Kokosolie (klik)
    Kokosolie wordt langzaam opgenomen door de huid en is geschikt voor een normale tot droge huid. Let wel, het blokt de zon niet.
    Gebruik een natuurlijke koudgeperste kokosvet/ kokosolie. Bij kamer temperatuur heeft dit een vaste witte vorm. Producten die sterk naar kokos ruiken bevatten vaak synthetische geurstoffen. Kokosvet wordt vloeibaar (olie) wanneer het boven de 23 -27 graden komt. Kokosolie is heel goed te mengen met andere oliën. Het bezit bruinende kwaliteiten.
  • Macadamia olie (klik)
    Macadamiaolie wordt gebruikt in producten voor een rijpere huid.
  • Olijfolie (klik)
    Olijfolie kan de huid sneller helpen bruinen. Wees voorzichtig met deze olie bij een bleke gevoelige huid. De huid kan ook snel verbranden bij te lang zonnen.
  • Sesam olie (klik)
    Sesamolie wordt snel opgenomen en heel geschikt voor een wat vettige huid. Het heeft een huidherstellende werking.
  • Sojaolie (klik)
    Deze olie trekt snel in onderteund de elastische eigenschappen van de huid.
  • Tarwekiemolie (klik)
    Ondersteunt de elastische eigenschappen van de huid en goed te mengen met andere olieën.
  • Wortelzaad olie (klik)
    Deze olie is bedoeld om te mengen met een andere olie. Het zorgt voor een mooie bruine tint en verzorgt een droge oudere huid.

TIP 4: Natuurlijke zonnebrandcrème

Vind je het toch fijn om een kant en klaar product te kopen? Of heb je zo’n lichte huid dat je een sunblocker wilt gebruiken? Dan kun je bij reformzaken en natuurvoedingswinkels terecht voor zonnebrandcrèmes op natuurlijke basis, waarbij meer over een holistische gezondheid is nagedacht. Ik vond er een aantal voor je:
Alphanova suncare (klik)
Green people sun care (klik)
Biosolis suncare (klik)
Earth line suncare (klik)

TIP 5: Blijf uit de zon rond het middaguur

Misschien schrijf ik hier nu iets wat je al lang wist: zoek de schaduw rond het middaguur… De kans om te verbranden in de zon is rond deze tijd het grootst omdat de zon op zijn hoogste punt staat. En wist je dat je in de schaduw ook bruin kunt worden?

TIP 6: Draag beschermende kleding

Niet alle kleding beschermd tegen UV stralen. Ik geloof wel dat kleding helpt beschermen tegen verbranden. Vooral wanneer je een huid hebt die gevoelig is voor de zon. In dit geval vind ik het zinvol na te denken over kleding. Test hoeveel een stof beschermd door het tegen het licht te houden. Hoe meer licht een kledingstuk doorlaat, hoe minder het beschermd tegen de zon. Smeer je huid ook onder je kleding in met een olie of zonnebrandcrème.

TIP 7: Verwen jezelf met een mooie zonnehoed

Een hoed met een rand van minstens 7 cm heeft pas echt effect om je gezicht (en nek) te beschermen tegen de zon. Hier vind je mooie voorbeelden van Zonnehoeden.
Een cap helpt ook en beschermd vooral je gezicht en voorkomt rimpels en knijpen met je ogen. Een zonnebril draag ik heel bewust niet. Onderzoek heeft aangetoont dat vitamine D ook wordt opgenomen via de ogen. Het dragen van een zonnebril zou dit verhinderen. Iets om over na te denken dus.

TIP 8: Controleer je huid regelmatig op veranderingen!

Check je vlekje met de ABCDE regel (nationaal huidfonds)
– A staat voor asymmetrie. Symmetrie is een teken van goedaardigheid, asymmetrie zou mogelijk kunnen wijzen op een afwijking.
– B staat voor border ofwel een grillige of onregelmatige rand. Indien de rand onregelmatig of grillig is kan dit wijzen op een afwijking.
– C staat voor colour ofwel verschillende kleuren. Twee of meer verschillende kleuren binnen één vlek kan wijzen op een afwijking.
– D staat voor diameter groter dan 6 mm. Moedervlekken tot 6 mm zijn meestal onschuldig, een moedervlek groter dan 6 mm in doorsnee is een reden om op te letten. Een moedervlek die alleen groter is geworden en niet onder A, B, of C zijn genoemd zijn meestal onschuldig.
– E staat voor Evolutie ofwel verandering. Als er verandering optreedt in de (moeder)vlek dan is het altijd raadzaam om je huisarts te raadplegen om uit te sluiten of er sprake is van een melanoom.

Indien je je zorgen maakt raad ik je aan om naar de huisarts te gaan, die kan je doorverwijzen naar een dermatoloog om je (moeder)vlekjes verder te laten onderzoeken.

TIP 9: Kruiden voor NA het zonnen

  • Aloë barbadensisAloe Vera gel (klik)
    Misschien beter bekend als Aloë Vera, helpt de huid verzorgen na het zonnen. Te koop in crèmes of gel.
    Koop je een plant, omdat je zelf de gel wilt maken? Wees er dan zeker van de dat je Aloë barbadensis koopt. Er zijn echt heel veel verschillende Aloë planten en echt niet alle werken geneeskrachtig.
  • Abrikozenpitolie (klik) is verzachtend bij zonnebrand.
  • Amandelolie (klik) werkt verzachtend bij zonnebrand.
  • Goudsbloemolie (klik) verzorgd de huid bij zeer lichte brandwonden en zonnebrand.
  • Het verse sap van Kleefkruid verkoelt de huid bij zonnebrand.
  • Olijfolie (klik) in combinatie met Jojoba olie (klik) en Tarwekiemolie (klik) verzacht de huid verbrandingen door de zon.
  • Sint Janskruid olie werkt verzachtend bij zonnebrand in combinatie met enkele druppels Lavendel etherische olie. Let op! Ga er niet mee in de zon zitten. Sint-janskruid heeft geen beschermingsfactor waardoor je sneller kunt verbranden. Alleen een kuur met StJanskruid olie, begonnen in de vroege lente werkt beschermend omdat je dan een natuurlijke bruine huid hebt opgebouwd.
  • Toverhazelaar is verzachtend bij zonnebrand.

Delen